The City of Angels, Los Angeles

Jag ska kanske börja med att berätta att LA inte alls var som jag hade förväntat mig! Glamorösa Hollywood var inte ett dugg glamoröst, det såg mest fattigt och slitet ut.
När vi steg ur flygplanet på LAX flygplats efter en underbar vecka i Miami, så funderade vi på om vi hade kommit rätt! Till och med Virginia var varmare än Californien!
Vi blev upphämtade av våran hotelshuttel, som bokstavligt talat körde ut oss till vårat hotel i gettot!
Vi tog tunnelbanan mot Downtown Hollywood på kvällen, och gick runder där. Tog en massa bilder på gatan och såg massor av utklädda människor som tog bilder med turister.
På vägen hem till hotellet igen satt vi och snackade med en tjej. När vi sedan bytte tåg mot tåget som skulle ta oss ut i gettot igen, så vart det bara svarta! Jag har inget emot det, men det var en sen fredagkväll, och folket glodde som fan på oss! En liten tjej satt med sin överdrogade och fulla mamma och räckte tunga och finger till förbipasserande människor. När vi gick på tåget så pekade hon på mig och skrek till sin mamma att hade knuffat henne! Trodde att morsan skulle flyga på mig!
Tjejen som vi då hade pratat med, och som vi skräckslaget klamrade oss fast vid, frågade om vi kunde sloss. Nu vart vi ännu räddare! För där satt vi, tre vita tjejer på ett tåg fullt av svarta människor som vart kraftigt berusade och höga på gud vet vad! Men vi överlevde, halft springandes från tåget till hotellet!
Jag har inget emot svarta på något sätt! Men förorterna i vissa delar av USA kan vara väldigt farliga, och vi vet alla att det förekommer rasism på båda hållen. Man vet aldrig.

Dagen efter gjorde vi en LA tour och vandrade från Venice beach till St Monica pier. Det var betydligt trevligare!

Av någon anledning så blev min första corndog i USA under mina sista veckor...

Nya skor och LA

Idag har jag äntligen köpt nya träningsskor! 1500 kr kostade dom, men de ska vara bra! Killen i affären letade upp ett par stabila, sköna skor som ska vara bra att ha när man springer på asfalt. För ja, jag har ju turen till att bara springa på asfalt!
Men ibland kommer jag nog att få köra upp till skogen och ta lite turer.
Här kommer lite fler bilder från min resemånad. Gissa hur många stjärnor som vi tog bilder av där på "Walk of fame"? Och ja, just det... Vi är nu i LA, city of Angels!

Jobbar

Nu har jag börjat jobba! Eller jag började ju egentligen igår, men jag var så trött när jag kom hem halv fem, så jag slocknade på soffan!
Idag ska jag jobba två till tio. Härligt! Lite sovmorgon innan, förrutom att jag fick gå dit imorse för att göra ett deligeringsprov klockan nio. Det gick jätte bra! Hade bara ett fel!
Imorgon ska jag gå sista dagen bredvidgång, och eftersom jag jobbar typ en kväll på hela sommaren, så antar jag att jag borde välja en dagstur, då jag fick välja själv!
Nej, dax att duscha och börja göra sig iordning!
Uppdaterar lite mer om USA resan senare, har fullt upp hela tiden och jag har fortfarande inte packat upp mina väskor helt och hållet! Jag fick i alla fall min låda med skor igår. Suckar fortfarande över att jag lämnade så mycket kläder som jag gjorde! Hade kunnat ta med mer hem tycker jag!

Hos pappa

Sitter hemma hos pappa på Yasmins rum. Mitt rum försvann ju här, så jag fick allt sova hos Yass i natt! Aja, det gick bra. Förutom hennes extrema hosta, som jag hoppas att jag slipper, så sov jag gott. Visserligen låg vi och glodde på tv till fyra på morgonen, då fåglarna började kvittra och solen började att gå upp.
Ute regnar det. Typiskt svenskt sommar väder! Får en att tänka tillbaka till förra sommaren, då man satt vid poolen varje dag och stektes ihjäl och man var bruuun hela sommaren! En lite tan hade inte suttit fel, fast jag ska väl inte klaga ;)
Imorgon börjar jag att jobba! Funderar lite hur jag ska anpassa mig till ett normalt jobb igen, men det får gå! Har ju ingen Jetlag längra ;)

//Rebecca

Dag 5

Dag 5 så åkte vi och snorklade och sen körde vi tillbaka upp till Miami, där vi gick på Gay klubb och Marina lyckades hitta den enda streighta killen... Eller var han inte det? Hmm... Nåja. Hon fick smaka lite fransman!

Dag 4

Andra dagen på Key West var jätte härlig! Vi gick mest runt och kollade runder, badade och såg på solnedgången :)

//Rebecca

Dag 3,

Nu har jag inte uppdaterat på ett tag känns det som! Men det har varit så mycket nu när jag har rest hem och så. Men här kommer iaf lite updateringar från Miami och Key West!

Vi hyrde en bil. Det fanns ingen Van kvar, så dom gav oss en SUV för samma pris! Stor, jäkla bil!

Vi, eller mest jag, körde ner längst väg 1, destination Key West

Stannade på lite öar på vägen

Det VAR en vacker solnedgång ;)

Sen gick vi såklart ut och festade på kvällen!

Im home!

Nu är jag hemma! Eller, jag har varit hemma nu i en och en halv dag, men det har varit så mycket sen jag kom så jag har inte hunnit sitta vid datorn. Igår sov jag även till tre och idag vaknade jag vid 12 och tvingade mig själv upp! :P
Iaf så hade jag ju tänk checka in två väskor och ha två carry ons med mig. Men när jag kom till flygplatsen så sa de åt mig att jag inte var tilltåten att ha med mig två stora väskor in på planet, utan bara en ryggsäck och en liten personlig väska. Dessutom var det övervikt på båda mina andra väskor!!! Man får ha 23 kg, jag hade 27 och 30... Men hon var snäll och sa att om jag fick ut övervikten på de två väskorna, så kunde jag få checka in min blåa sportbag gratis! Så jag drog ut min vinterjacka, ett par tjocktröjor, proppade fickorna på vinterjackan fulla med saker och överfullde sportbagen. Tillslut hade jag 24 kg på båda väskorna, vilket hon godkände.
Folk trodde nog jag var lite knäpp som kom gåendes med 4 tjocktröjor och en vinterjacka! Tjocktröjorna var faktiskt knutna runt min lilla rullväska och runt min midja, vinterjackan hade jag först på mig, men det var så sjukt varmt, så jag tog av mig den! Vart ju 40 grader utomhus!
Annars gick flygresan bra, förutom att planet från Munchen till Kastrup var försenat med 2 timmar, så vi fick en ursäktningsbiljett på 7 euro, så jag gick och hade en drink med en dansk man som jag satt och snackade med. Han bor på Nya Zeeland och hade inte varit hemma på 18 år.

Time to go home

Idag flyger jag hem! Och jag är långt från färdigpackad och färdig städad i rummet! Aja, det går väl snabbt att lösa nu under förmiddagen ;)
Igårkväll sa jag även hejdå till nästan alla kompisar. Några ska jag möta för frukost klockan nio idag, sen har jag sagt goodbye till alla.
Vi var även ute på middag igår, Japane stekhuset där de lagar maten på bordet framför en! Det var gott. De fick även fotoboken som jag hade gjort til dem, de började gråta, och sen fick jag ett fint Pandora halsband, det var riktigt fint det med!
Nej, nu ska jag upp och duscha och packa klart... Åker ju om 8 timmar till flygplatsen!
Och jag uppdaterar mer om resemånaden senare, det har varit lite mycket just nu!

Killarna tyckte att jag hade varit här så länge, och att jag var en av de första au pairerna som de träffade förra året, som är kvar, så jag fick en fin ritning av Anton, som säger att jag hör till både Season 1 och 2... haha!

Jälva flygbolag!

Jag hatar flygbolagen! Varför bestämde dom sig för att ändra allt för två år sedan? När jag flög hit fick man ta med sig två väskor helt gratis. NU får man en gratis väska och betalar för den andra, tredje osv. Jag fattar hela grejen med att tjäna pengar, men priserna är orättvist höga! Dessutom! Vi som har glädjen att bo i ett annat land i ett eller två år samlar kanske på oss lite mer skit än vad en vanlig turist gör... Så en väska är helt enkelt inte tillräkligt.
Varför kunde de inte göra en speciall grej, typ att man fick en liten VIP sak om man visar upp sitt VISUM, som ger en en fördel till att få två väskor gratis och den tredje för 50 dollar och den fjärde för +200? Det hade nog alla vi au pairer, utbytesstudenter och back packers gillar väldigt mycket!

Bild: Tagen i Universal studio :)

Lite svenskar i Sverige

"Hej jag heter Rebecca. Ni får ursäkta mig, men jag brukar inte vara såhär tjock!"

Ikväll så har jag träffat Sofia för sista gången! Sista gången i USA i alla fall. Imorgon åker hon till New York och sen ses vi inte på ett bra tag. Om 5 veckor kommer hon tillbaka till Sverige dock! 10 minuter från där jag bor, hur knasigt är inte det liksom!? Can´t wait!
Vi kom bland annat på att det kommer vara jätte konstigt att vara i Sverige. Vi kommer ju inte kunna sitta och snacka skit om andra som vi gör just nu. En gång satt vi utanför Cheescake factory och två super tjocka damer kommer ut. Ni som har ätit där vet portions storleken på mat och efterrätt! Så vi satt väl och skojade lite om det, om dom, what ever! I Sverige kommer vi nog att få en och annan smäll på käften eller konstig blick, med tanke på hur konstiga samtalsämnen vi kan komma på ibland! Tro nu inte att vi sitter och konstant snackar skit om folk, för det gör vi absolut inte! Bara i extrem fall! Men oftast har vi väldigt konstiga samtalsämnen på G...

Värme!

Det är lite av en värmebölja här i Virginia. Jag fattar inte! När jag lämnade så var det kallt och regningt, åker mot soliga och varma Florida, sedan beger jag mig mot California, som jag tror kommer vara väldigt varmt, men neeej då! SVIN kallt vart det allt! Var inte många dagar som man gick i shorts där inte. Okey, kanske inte svinkallt, men på kvällen fick man allt ha tjocktröja och några längre jeans hade jag inte, bara ett par som var under knäna och som ser jätte fula ut om man rullar ner dem till fötterna.
Nu är jag hemma i Virginia och varje dag är det över 40 grader varmt och kvavt som tusan! Jag vägrar att lämna huset innan Ashley kommer hem från skolan så att vi kan gå till poolen. Nu hoppas jag bara att Sverige inte är allt för kallt när jag kommer hem, men ack... Jag kommer nog ihåg Sveriges kalla väder och regniga sommrar. Juni har börjat och det dröjer nog några veckor innan det fina sommarvädret kommre att komma tillbaka!

//Rebecca

Dag 2

Andra dagen i Miami så åkte vi till ett shopping ställe och gick runder. Det ända jag köpte var en sjal/filt, en grej som man kan använda osm ett klädesplagg och som badhanduk :) Praktiskt och tar väldigt lite plats!
Sen spenderade vi lite tid på stranden och på kvällen gick vi ut till Nikki Beach klub. Detta var även dagen då de två homosexuella killarna på vårat rum lärde känna varandra lite bätte ;) Fyra fötter i sängen när vi vaknade! Haha.

//Rebecca

Dag 1

Nu tänker jag äntligen att uppdatera om vad som har hänt under min resemånad! Woho!!!
Jag vet inte vilket som är mest spännande, att få lite bilder från Miami och Key West, eller min Västkust resa, så jag tänkte att jag tar det från dag ett och utvecklar det frammåt.
Så vad hände då den 14 maj, lördag morgon? Jo, jag, Marina och Sarah tog en tunnelbane resa på nästan 2 timmar upp mot Maryland, där vi sedan hoppade på en shuttle bus smo tog oss ut mot Baltimore airport. Varför detta besvär? Jo, vi sparade nämligen 150 dollar på att flyga från Baltimore istället från DC.
I Miami åker vi till samma hostel som förrut, Jass hostlet på South Beach, där vi träffar Cristina och Lucia, som kom dagen innan. Sarah, Cristina och Lucia har tagit en veckas semester för att joina oss nere i Florida, för er som inte visste det.
Vad gjorde vi då denna första dag? Jo, stranden såklart! Och  på kvällen gick vi ut till en nattklubb, hittar en bar med gratis drinkar fram till midnatt, vilket är om 20 minuter, så det hela resulterar i ett alkohol marathon, och halv ett snurrar det rejält i skallen! Lucia är riktigt full, så vi tar en enorm omväg tillbaka till hostlet, i fel riktning, och möter en kille med en hund. Jag minns inte denna delen, vad jag minns är att vi står framför hans trappa och tigger om att få låna hans toalett, sen sitter jag och Cristina i hans rum,  inehållandes en stripstågn oc en byrå fylls med Victoria seccrets underkläder, plus två bilder på hans porrstjärne liknande flickvän.
Efter det oändligt långa toabesöket så ger han oss två gigantiska vodka flaskor och vi hittar vägen tillbaka till vårat hostel och somnar gott i vårat 12 manna dorm room!

I avsaknar av bilder och i väntan på Marinas minneskort, då min kamera spenderade mesta delen av kvällen i väskan, så får ni nöja er med dessa bilder sålänge.

Här har ni byron med alla underkläder, bilderna på hans tjej och stripstången! Haha!

Och Cristina med en av de gigantiska vodkaflaskorna som vi fick.

Good bye my friend!

In LA, med liiite bilder

Jag ar tillbaka i LA just  nu. Jag lever och mar bra och allting har varit jatte roligt! Jag har fatt se fantastiska delar av vestkusten och San Francisco var en jatte mysig och trevlig stad. Alkatraz var hur haftigt som helst! Men som jag hela tiden kallade det, Askaban.. xP haha! Lite for mycket Harry Potter dar kanske? Hehe.
Men i alla fall. Nu har jag 8 dagar kvar i Staterna, 9 dagar tills jag kommer hem. Jag vet inte vem som ar mest exalterad! Jag, eller mina foraldrar eller mina kompisar. Jag ser fram emot att komma hem, men samtidigt sa kommer jag nog att vantrivad en del i borjan. Kultur chocken kommer inte nar man aker till USA, utan nar man kommer hem, har jag hort. Naja, jag far val ta och anpassa mig sa gott jag kan!

Jag har nu tagit 2600 bilder. Har har ni nagra.

Jag har hikat Grand Canyon

Gatt igenom Redwoods trad

Vandrat upp mot vackra fall i Yosemite

Utforskat San Fran

Simmat i the Colorado river

Varit i staden som filmen bilar ar baserad pa

Varit i en av varldens hetaste oknar, och det regnade och haglade... Whats the odds?

och mycket, mycket mer... :)

Snart rest klart!

Just nu sitter jag pa ett hostel i San Francisco. Efter nattens iskalla och somnlosa upplevelse ser jag verkligen fram emot att fa sova i en riktig sang igen!
Vi overlevde bjornlandet btw, och vi sag till och med hela TVA bjornar! Vi hade en snobolls fight uppe i de hoga bergen, vandrade upp mot hoga vattenfall och blev genomblota, men eftersom det var stekande varmt nere i dalen sa var det bara underbart skont! Jag har gatt igenom ett gigantiskt trad och jag har Ah! Yosemite, vackraste stallet jag varit pa! Nu kan jag inte bestamma mig for om jag gillar Grand Canyon bast, eller Yosemite! Men eftersom det ar tva helt olika naturplatser sa far de kanske ga jamt ut?
Imorgon ska vi till Alkatrask, eller som jag jamt sager; Azkaban...
Jag kom aven pa att idag har jag tva veckor kvar i USA! Eller nej, jag har tva veckor kvar tills jag kommer hem! Gah! Galet!
Men nej, nu ar jag ute och reser och ska inte tanka pa det.
Jag umgas i alla fall med tre jatte trevliga engelska tjejer och vi har sjukt kul tillsammans! Nu vill jag verkligen aka och halsa pa dem! :D Haha!
Aja, sitter pa en allman dator och kan inte ladda upp bilder nu heller. Men de kommer, de kommer ;)

Ha det bra alla! Imorgon, utforska San Fran,  torsdag och fredag ner mot Santa Barbara och Lordag tillbaka i LA. Jag flyger hem till VA nasta mandag och kommer hem sent, sa tisdag borjar full uppdatering for mina veckor. Kan i alla fall saga en sak, jag har javligt glad att jag valde att gora denna turen! Att bara se stader hade varit super trakigt! For i slutandan, alla amerikanska stader ser lika dana ut... Inte riktigt, men det ar underbart att se dessa landskap med!