Fondue

Japp, ni läste rätt! Igår så blev jag av med min fondue oskuld! Min värdfamilj körde till Arlington igår för att gå på en fondue restaurant och äta på min hostmammas födelsedag.
Först så fick vi in två olika ostsorter i kastrullerna. Till det fick man äpplen, bröd, brokolie och morötter att doppa i osten. Det var jätte gott och enkelt!
Sen kom vi till huvudrätten, då vi fick in två kastruller med olja i, där man ska koka det kött/fisk som man hade beställt in. Jag hade valt kombinationen räkor, lax, filet mignoun och en till stek, kykling och två dumplings (vet ej svensk översättning, men det är typ en platt deg, som man lägger lite saker i och viker ihop).
Detta var dock verkligen någonting extra ordinärt! För det första så ska man sticka på köttet på pinnen, doppa köttet i en sås, sticka ner det i oljan och låta det koka. Det tog tid. Folk gnällde på att temperaturen var för låg, en viss 11 åring hade för lite tålamod etc. Det var gott, det var det, men det tog ju sån tid!
När vi, efter kanske en timme, var klara med huvudrätten, så dukades det av igen och in kommer då det bästa av hela måltiden.... trummvirrvel: CHOKLAD och fruker! Vi valde en mörkschoklad och en vit choklad att doppa i, och jag fick alla jordgubbar, eftersom de andra var antingen för fulla, eller så gillade dom inte jordgubbar! MUMS! (noterade precis att jag skrev för fulla... Pfft, låter det vara kvar, för order "mätt" i USA är nämligen "full". I´m so full so I cant eat more)
Trodde dock att jag skulle spy lite där på slutet ;)
Sen sov jag gott när jag kom hem.


Jamie och Kim


Min mat, rå såklart innan tilllagning.


Grytan. Ja, det gula som flyter runt är ju såsen somman först doppar köttet i, Som lossnat ;)


Randy


Ashley


Jag


Sandi


Mums! Vad är det hör nu då? Jordgubbar, bananer, Cheascake, brownies, marsmellows och något annat. Detta var en talrik för två.

//Rebecca

Kommentarer
Postat av: Mamma

Har Saniy sett den bilden? Hade du ingen bättre på henne. Men det ser och låter vädigt gott det ni åt. Blir sugen.

Kram

2011-01-16 @ 19:37:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0