Credits

Tänkte förklara detta med credits, eftersom några har undrat över det... Det är såhär att det finns olika visum för att komma till USA, turistvisum, studentvisum och jobbvisum. Sen finns det säkert en hel del andra med, men det är väl dessa jag får ta upp för att förklara vrf jag måste ha 6 credits. Ett turistvisum är rätt logistk, turist en begränsad tid... Ett arbetsvisum får man om man redan har ett jobb, där arbetsgivaren skriver på att du måste ha det jobbet, eller så får man söka efter ett green-card. Väldigt svårt att få i USA, och en au pair får det inte...
Så när man åker med en organisation, som jag har åkt med Cultural Care, så har de fått beviljat Au pair programmet på studentvisum, att vi kan åka och bo i USA i 12 månader om vi tar 6 credits, ca 10 högskolepoäng. Om vi inte tar dessa 6 credits, så har vi inte fullföljt vårat au pair program, får inget papper, diplom lr vad det är, som vi kan ha med i CV osv och man bryter mot sitt visum, som säger att jag ska plugga 6 credits. Alltså måste jag ta 6 credits. Cultural care annordnar varje helg en såkallat silverbay, för au pairer som kanske jobbar hela dagarna och har scheman som inte passa mad collegschemat. Då åker man till NY över en helg, träffar andra au pairer, har några klasser (inga seriösa) och har kul. Klasserna är liksom bara för au pairer så att man får sina credits. Man kan tex läsa americanskt slang etc. 3 credits för en helg, så man lär ju åka två helger.
Så jag funderar på att ta en collegeklass, naturvetenskap, för 4 credits. Då är det måndagar och onsdagar, 9.00 - 11.45, i klassrummet på måndagar och labb på onsadagar. Mitt collegeurval begränsas oxå utav mitt arbetsschema. Och så en helg på silverbay. Då har jag provat på college, utan att behöva plugga för mkt och jag får mina credits! Sen vet jag inte om någonting räknas i Sverige... Ni vet, läser jag fysik kanske det ändå ine räknas i Sverige när jag söker högskola... Men jag ska åka dit en dag och kolla :)

Jag är inte helt säker på detta med de olika visumen, men det finns inget speciellt au pair visum, det är någonting i denna stilen iaf, arbetsvisum funkar inte för au pair.
//Rebecca

Kommentarer
Postat av: Emmie

Vart i washington är du? : )

2009-11-18 @ 11:00:32
URL: http://madebyemmie.blogg.se/
Postat av: Lisbeth

klyddigt klyddigt, men tycker du löst det på ett bra sätt:) jag antar att jag måste söka ett turistvisum? hur länge gäller det och hur långt innan måste man ansöka om det?

Pussar<3<3<3<3

2009-11-18 @ 13:32:19
Postat av: Cassandra

Hejsan!



Jag har lite frågor. Jag går just nu 2;a året på gymnasiet och har dryga 1,5år kvar till studenten. Efter studenten tänkte jag fara till USA som au pair.



Jag har inte läst igenom hela din blogg, så jag vet inte om du skrivit om det innan. Men jag undrar med vilken organisation du åkte med oså? Om du rekomenderar den osv? Sedan undrar jag också, det där med körkortet. Är det bara en kördel eller gör man ett teoriprov också?



Tacksam för svar!



Hoppas du har det toppen, avis! :)

2009-11-18 @ 15:20:02
URL: http://cassandralindmarks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0